Citát dne

Když dobře vychováme děti, musíme se smířit s tím, že se bez nás obejdou.

Vlado Müller

Základní škola, Praha 2, Vratislavova 13 tel: +420 222 523 392 mobil: +420 731 287 833 fax: +420 224 262 142 e-mail: info@vratislavova.cz webmaster: Václav Nádvorník grafika webu:Ivan Laštůvka

Práce žáků školy

Práce žáků školy

Stereotypy mezi deváťáky

Datum: 02.05  Zadal: Autor příspěvku: Pavel Martinovský   Kategorie: Práce žáků školy  Fotogalerie   Vymaž   Oprav   Vytiskni

V rámci mezipředmětových vztahů jsme si s deváťáky sedli, abychom se zamysleli nad stereotypy, které jsou kolem nás. Záhy jsme se v diskuzi navzájem přesvědčili, že stereotypy jsou denní součástí našeho života. Otázka zněla, kde se berou, proč si je vytváříme? A sami žáci věděli – je to strach, lenost, spěch a nerozhodnost – stereotypy nám pak usnadňují život, orientaci v realitě; nebo je také opakujeme po někom. Stereotypy pramení z nedodržování pravidel – omlouváme jimi naše chyby, důležitým činitelem je prostředí, nebo také neznalost. Velký vliv na utváření stereotypů mají média. Každopádně stereotypy pomáhají vytvářet jednodušší svět, dalo by se říci svět černobílý, což někdy může být k dobru věci, ale někdy to může uškodit.
Následovala „hra“ z dílny Centra současného umění DOX, ve které žáci (rozděleni do skupin) přenesli stereotypy získané v realitě do městečka na papíře. Po realizaci svých městeček každá skupina svůj výtvor prezentovala a odpovídala na zvědavé dotazy. Bylo zajímavé sledovat, jak se v náhodně vytvořených skupinách prosadily určité názory.
Chlapecká skupina H3 – vidí svět hodně pod vlivem zpráv – tedy vězení je místo, kde se vraždí, na hřbitově se pohybují jen důchodci a invalidé, Na stanici policie umístili nejen bezdomovce, ale i kněze (obviněn ze zneužívání dětí), v hostelu se schází rozmanitá skupinka, která si zde užívá. Zajímavé je umístění dívky do bazénu mezi muže – prý ji okukují. Bezdomovce vidí všude – v tramvaji, na hřišti, v parku. Podle jejich slov je všude cítit určité napětí a nervozita, jejich svět je plný protikladů, svět silných a slabých. Nicméně jedno místo jim vyšlo jako prostor, kde si všichni mohou porozumět. Je to škola! Která by měla být pro všechny stejná.
Chlapecká skupina H2 také vytvořila poněkud živé město, dokonce do něho umístila demonstraci, kterou hlídají policisté – policisté vyšli jako opravdoví ochránci, hlídají přechod u školy, parkoviště. Do vězení umístili čestnou rvačku, které ostatní fandí. Všimli si ochranky, která hlídá banku – v bance pak obyčejný člověk žádá o půjčku. Asijský obchodník nakupuje v supermarketu, aby pak zlevněné zboží prodal ve svém obchodu (do kterého ale všichni členové skupiny chodí). Všimli si, že mafián hlídá před úřadem práce a vysílá sociálně slabší jedince „pro práci“. I oni se ve svých patnácti nezapomněli zaměřit na své stereotypy související s pubertou - takže do města umístili „nude klub“, k bazénu voyeura apod.
Chlapecká skupina H1 – skupinu velmi ovlivnilo prostředí, ze kterého chlapci dojíždí, tím je Smíchov. Svět vidí jako neustálý střet dvou etnik, sociálních problémů a zločinnosti (krádež auta) – přičemž se dušovali, že se nejedná o stereotyp této městské části, ale o negativní zkušenosti.
Dívčí skupina D se projevila nejživěji a jejich město je i opravdu nesmírně živé. Zaměřili se na problematiku bezdomovců, které je možno potkat na úřadu práce (jsou zde i přistěhovalci), v parku, nebo třeba v bazénu, kam se (zdarma) chodí umýt. Najdeme u nich poměrně mnoho invalidů, neboť mají pocit, že jsou všude (bez pejorativního nádechu – kromě zmínky o parkovacích místech u supermarketů), všímají si i církve – kněz dokonce stojí u sexshopu, aby varoval před vstupem! Překvapením byla česko-německá demonstrace (zde se ale projevily poznatky z hodin dějepisu – Němci vyháněli Čechy z pohraničí po Mnichovu, Češi Němce po válce, v diskuzi však všichni potvrdili, že dnes jako nepřítele nevnímají – spor odnesl čas). Na dotaz, proč je ve městě tolik gayů, dívky vyjádřily svůj osobní problém, ze kterého jim vyšel jejich stereotyp – že kluci nejsou nic moc, více si hledí sami sebe než spolužaček a dbají přemrštěně o svůj zevnějšek. S tímto stereotypem se však musí poprat samy…
Na závěr probíhalo zhodnocení, ve kterém se mimo jiné projevily znalosti z dějepisu, několik žáků argumentovalo historické stereotypy, které podnítily konflikty (např. náhled na Židy apod.).
Celá hra přispěla k poznání názorů jednotlivých žáků, napomohla živé diskuzi, vytříbila některé názory a dala podnět k další práci v hodinách (dějepisu, výchovy k občanství apod.). Zároveň však poukázala na schopnosti argumentace, vzájemné komunikace, vedení diskuze atd.
V neposlední řadě podpořila týmovou práci.

Počet příspěvků: